19/03 - Unilever kondigt vandaag plannen aan om zijn ijsdivisie af te splitsen. De plannen hebben gevolgen voor ongeveer 7.500 banen wereldwijd.
In een verklaring zegt Unilever dat de ijsjestak meer kan groeien onder een andere eigenaar. "Unilever", zo gaat het persbericht verder, "moet een "eenvoudiger, meer gefocust bedrijf" worden. Het bedrijf zal zich in de toekomst meer gaan richten op onder meer beautyproducten en producten in persoonlijke verzorging. De ijsdivisie van het bedrijf past daar niet bij."
In het persbericht staat ook dat Unilever kosten wil gaan besparen en de productiviteit vergroten. "Dat zal naar verwachting gevolgen hebben voor ongeveer 7.500 functies, voornamelijk op kantoor, wereldwijd."
Unilever-directeur Hein Schumacher wil het aangekondigde productiviteitsprogramma in overleg met de medewerkers uitvoeren. "Met respect en zorg voor degenen onder onze mensen die hierdoor getroffen worden."
De totale herstructureringskosten bedragen naar verwachting ongeveer 1,2 procent van de omzet voor de komende drie jaar. De ijsmerken leveren een gezamenlijke omzet van 7,9 miljard euro op. De totale kostenbesparing zou de komende drie jaar uitkomen op €800 miljoen.
Het volledige (Engelstalige) vandaag verschenen persbericht leest u hieronder